Serviciul de Evaluare Complexă a Copilului din cadrul D.G.A.S.P.C. Giurgiu
1.Legislație specifică (actele normative care reglementează organizarea și funcționarea serviciuluii)
Legislaţia primară:
- Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
• Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative;
Legislația secundară:
• Hotărârea Guvernului nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială și a structurii orientative de personal, cu modificările şi completările ulterioare;
• Hotărârea Guvernului nr. 502/2017 privind organizarea și funcționarea comisiei pentru protecția copilului;
• Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordinul MMFPSPV nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea și intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale;
• Ordinul MS nr. 193/283/2017 privind modificarea și completarea anexei nr. 1 la Ordinul 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora;
• Ordinul MS nr. 1259/1906/2017 privind modificarea și completarea anexei nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății și al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora;
• Ordinul MS nr. 1306/1883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordinul MECTS nr. 5573/2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a învățământului special și special integrat;
• Ordinul MECTS nr. 5574/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea serviciilor de sprijin educațional pentru copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masă, cu modificările şi completările ulterioare;
• Ordinul secretarului de stat al Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului nr. 286/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea Planului de servicii și a Normelor metodologice privind întocmirea Planului individualizat de protecție;
2. Serviciul de Evaluare Complexă a Copilului din cadrul D.G.A.S.P.C. Giurgiu exercită următoarele atribuții (conf. art. 19 din H.G. nr. 502/2017 privind organizarea şi funcţionarea comisiei pentru protecţia copilului.
a) identifică copiii cu dizabilităţi care necesită încadrare într-un grad de handicap ori pentru care se solicită acces la servicii de abilitare şi reabilitare, în urma evaluării complexe; identificarea are loc în urma solicitărilor din partea părinţilor sau a reprezentanţilor legali, a referirilor din partea serviciului public de asistenţă socială şi a specialiştilor care vin în contact cu copiii cu dizabilităţi, precum şi a sesizărilor din oficiu;
b) verifică documentele anexate cererii-tip pentru evaluarea complexă şi încadrarea în grad de handicap sau, după caz, cererea privind accesul la servicii, precum şi îndeplinirea condiţiilor privind încadrarea copilului într-un grad de handicap sau accesul la servicii;
c) contribuie la întocmirea de către managerul de caz a raportului de evaluare complexă;
d) contribuie la întocmire, de către managerul de caz a proiectului planului de abilitare reabilitare pentru copiii cu dizabilităţi din familie pentru care se solicită încadrarea în grad de handicap sau, după caz, acces la servicii de abilitare şi reabilitare, respectiv a proiectului de revizuire a planului individualizat de protecţie pentru copiii cu dizabilităţi din sistemul de protecţie specială; în situaţia în care părintele sau reprezentantul legal nu doreşte încadrare în grad de handicap, ci acces la servicii de abilitare şi reabilitare, planul de abilitare-reabilitare este aprobat de directorul general al Direcţiei;
e) informează părinţii sau reprezentantul legal cu privire la obligaţia respectării şi implementării planului de abilitare-reabilitare a copilului cu dizabilităţi;
f) coordonează activitatea de monitorizare a implementării planului de abilitare reabilitare;
g) comunică în scris, prin corespondenţă electronică sau telefonic, părinţilor sau reprezentantului legal dată stabilită pentru evaluare/reevaluare;
h) reevaluează condiţiile privind încadrarea copilului într-un grad de handicap, la cererea părintelui sau a reprezentantului legal, formulată cu cel puţîn 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului. Cererea de reevaluare poate fi formulată oricând, dacă s-au schimbat condiţiile pentru care s-a eliberat certificatul de încadrare într-un grad de handicap;
i) eliberează o adeverinţă prin care se specifică gradul deficienţei/afectării funcţionale a copiilor pentru care se propune măsura de plasament într-un serviciu de tip rezidenţial specializat, pentru situaţia prevăzută de art. 64 alin. (2) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, la propunerea medicului din cadrul serviciului;
j) colaborează cu serviciul de evaluare şi de orientare şcolară şi profesională din cadrul centrului judeţean de resurse şi asistenţă psihopedagogică Giurgiu, în vederea respectării interesului superior al copilului;
k) colaborează cu serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap din cadrul Direcţiei în vederea asigurării continuităţii serviciilor de abilitare şi reabilitare şi a tranziţiei copiilor cu dizabilităţi la viaţa de adult;
l) întocmeşte anual propuneri documentate privind înfiinţarea de servicii sociale de interes local, educaţionale şi de sănătate pentru copiii cu dizabilităţi, care vor fi cuprinse în raportul anual al Direcţiei şi vor fi transmise Comisiei.
3. Programul de funcționare este astfel:
Program de lucru cu publicul este de luni-joi orele 8.00-16.30, vineri, orele 8.00-14.00
Ședințele de evaluare au loc miercuri și joi.
4-5. Lista documentelor necesare în vederea încadrării în grad de handicap precum și formularele-tip folosite în relația cu cetățenii sunt anexate alăturat și în format
—————————————————
ACTELE NECESARE IN VEDEREA ELIBERARll CERTIFICATULUI DE INCADRARE INTR-O CATEGORIE DE PERSOANE CU HANDICAP (COPII)
- Copie B.I./C.I. pentru părinți;
- Copie certificat de căsătorie;
- Copie certificat de naștere și C.I. (unde este cazul) pentru copil;
- Copie Hotărâre de divorț ( dacă este cazul) și acordul celuilalt părinte pentru depunerea dosarului de încadrare în grad de handicap (pentru custodie comună);
- Copie Certificat de deces (dacă este cazul);
- Copie a documentului prin care se face dovada că persoana care depune cererea este reprezentantul legal al copilului (hotărâre a instanței/hotarare a comisiei pentru protecția copilului );
- Ancheta socială (de la primărie) și anexa 6 Factorii de mediu – model anexa a anchetei sociale pentru copiii cu dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale – original, se vor completa cu adresa din CI și dacă este cazul adresa fără forme legale; declaratii pe propria răspundere date în fața asistentului social din primărie( nume în clar, semnătura, numar de înregistrare de la registratură, data și ștampila primăriei) pentru părinții care nu locuiesc cu forme legale la aceeași adresă cu copilul; orice modificare se semnează și se ștampilează.
- Certificat medical tip A5 de la medicul de specialitate – original;
- Copii ale documentelor medicale adiționale la certificatul medical de tip A5(scrisoare medicală, bilete de externare);
- Fișa medicală sintetică completată de medicul de familie sau medical currant din unitatea specializată in ingrijiri paliative- original;
- Fișa psihologică de la psihologul atestat în psihologie clinică – original;
- Fișa psihopedagogică- original;
- Adeverinţă şcolară- original;
- Adeverinţe venit părinţi (pentru dosarele noi);
- Copie a certificatului de încadrare în grad de handicap în vigoare ( la reevaluare);
- Caracterizare de la școala urmată de copil, traseu educațional, fișa de evaluare continuă, adeverința școlară, fișa psihologică;
- Copie a certificatului de orientare școlară și profesională în vigoare;
- În cazul în care unul dintre părinți are domiciliul in alt județ/sector – negație de la DGASPC de județ/sector;
- Alte documente in copie;
- Cerere evaluare complexă- original;
- Contract cu familia in 2 exemplare – original;
- Declarație de consimțământ- original.
DOSARUL VA FI DEPUS DE PĂRINȚII COPILULUI SAU DE REPREZENTANȚII LEGALI AI ACESTUIA. MENȚIONĂM CĂ LA EVALUARE PREZENȚA COPILULUI ESTE OBLIGATORIE. PENTRU COPIII NEDEPLASABILI, EVALUAREA SE VA REALIZA LA DOMICILIUL COPILULUI SAU PRIN VIDEO-CALL, IN FUNCȚIE DE CAZ.
Date de contact:
Sos. Alexandriei, nr. 7-9, mun.Giurgiu
Tel: 0246/214011 fax 0246/216232
E-mail:secretariat@dgaspcgr.ro
Telefon: 0246/214.011– interior 119.