COMPLEX ADULTI CU DIZABILITATI GIURGIU CENTRUL PENTRU VIATA INDEPENDENTA PENTRU PERSOANE ADULTE CU DIZABILITATI- CPVI APARTAMENT 71
Adresa: Mun.Giurgiu, str.Negru Voda, bl.32/511, sc.F, ap.71, jud.Giurgiu
Date de contact: tel. Centru 0786780327 E-mail: ionelapirlog@yahoo.com tel. șef centru 0762247716
Nume/prenume sef centru: PIRLOG IONELA
Date despre infiintarea centrului: Serviciul social Centrul pentru Viata Independenta pentru Persoane Adulte cu Dizabilitati- APARTAMENT 71 –este înfiinţat prin Hotărârea Consiliului Judeţean Giurgiu nr.67/29.03.2021 funcţionează în subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Giurgiu și deține licența de funcționare seria LF, nr.0000500/05.01.2023
Capacitate: 4 locuri
Tip beneficiar: Beneficiarii serviciului sunt persoane adulte cu dizabilităţi, cărora, din cauza unor afecţiuni fizice, mentale sau senzoriale, le sunt limitate abilităţile de a desfăşura în mod normal activităţi cotidiene, necesitând măsuri de protecţie în sprijinul, recuperării, integrării și incluziunii sociale.
Servicii si activitati:
– Găzduire pe perioada determinata/nedeterminată, într-o locație curată, adaptată nevoilor, confortabilă și sigură din punct de vedere al securității personale;
– Evaluare si planificare activităţi/servicii prin: evaluarea initiala, realizata de catre o echipa multudisciplinară în cel mult 5 zile de la admitere, ce are ca scop identificarea nevoilor specifice ale beneficiarului, din punct de vedere al stării generale și gradului de autonomie și comunicare, al nevoilor specifice de abilitare și reabilitare, al nevoii de menținere sau dezvoltare a deprinderilor de viață independentă și integrare, de asistență și îngrijire, al nevoilor educaționale, culturale, al riscurilor posibile, eventualelor dependențe (droguri, alcool, tutun, altele), precum si al intereselor vocationale si abilitatilor lucrative; evaluare periodica, cel putin o data pe an, realizată în functie de obiectivul general și obiectivele pe termen scurt sau mediu stabilite pentru beneficiar în PP (planul personalizat) și ori de câte ori este nevoie;
– Monitorizare prin managerul de caz desemnat de furnizor, care se asigură că activitățile și/sau serviciile planificate prin PP sunt realizate;
– Îngrijire personală prin activitati de îngrijire si asistență care sunt recomandate de echipa de evaluare în PP, se efectuează conform planificării (numai în/la anumite momente/actiuni ale activitatilor zilnice sau continuu), sunt monitorizate din punct de vedere al realizarii de către conducatorul centrului și din punct de vedere al evoluției situației beneficiarului de către managerul de caz, în conformitate cu cerințele standardelor în vigoare;
– Asistenţă pentru sănătate prin: gestionarea medicației; prevenire și gestionare a situațiilor critice și comportamentelor indezirabile (furt, încalcarea intimitatii, distrugerea bunurilor, etc.); respectarea dreptului la alegere a unui tratament din partea beneficiarului sau reprezentantului sau legal; interventie în situațiile de neglijență a stării de sănătate, a igienei din partea beneficiarului, precum și în situațiile de dependență (alcool, substanțe ilegale, tutun); intervenție în situații de urgență; accesul la serviciile de sănatate;
– Alimentaţie corectă din punct de vedere nutrițional și diversificată, într-un cadru placut;
– Consiliere psihologică care cuprinde programe de consiliere și terapie suportivă, intervenții terapeutice specifice prin care sunt asigurate condiții pentru menținerea echilibrului psiho-afectiv și optimizare personală;
– Activități de abilitare și reabilitare, după caz, care constau în: psihoterapie, masaj sau kinetoterapie, artterapie (modelaj, sculptura, pictura sau desen, decoratiuni pe diverse materiale, artizanat, dans, muzica, teatru) sau terapie prin muzica, stimulare psiho-senzorio-motorie, terapie ocupatională, activități de tip vocațional /ocupațional;
– Activități de menținere/dezvoltare a aptitudinilor cognitive prin aplicarea de tehnici și exerciții specifice;
– Activități de menținere/dezvoltare a deprinderilor zilnice ale beneficiarilor, care constau în: aplicarea de tehnici și exerciții pentru realizarea unei sarcini unice, îndeplinirea unor sarcini multiple, pentru organizarea, planificarea si finalizarea programului zilnic, exerciții pentru gestionarea timpului, pentru a face față stresului, situațiilor de tensiune, urgențe sau crize, pentru autocontrolul comportamentului și exprimării emoțiilor adecvate, etc.;
– Activități de menținere/dezvoltare a deprinderilor de mobilitate, care constau în: aplicarea de tehnici si exercitii pentru schimbarea pozitiei corpului, mutarea corpului dintr-un loc în altul, pentru mutarea sau manipularea obiectelor folosind mâna, degetele, brațul, alte părți ale corpului, pentru deplasarea prin mers sau alte forme, deplasarea folosind echipamente sau mijloace de transport;
– Activități de mentinere/dezvoltare a deprinderilor de autoîngrijire, care constau în: aplicarea de tehnici si exercitii pentru învatarea actiunilor de spalat si sters corpul sau partile corpului, de îngrijit pielea, dintii, parul, unghiile, nasul, de realizat toaleta intima, de îmbracat/dezbracat, de mâncat/baut, inclusive activitati care cuprind totodata exercitii de constientizare privind alegerea îmbracamintii si încaltamintei în mod adecvat, tinând cont de anotimp si eveniment, de pastrare în ordine si curatenie a obiectelor personale, etc.;
Activități de mentinere/dezvoltare a deprinderilor de îngrijire a propriei sanatatii, care constau în: aplicarea de tehnici si exercitii pentru ca beneficiarii sa învete cum sa-si pastreze igiena personala si a spatiului de locuit, importanta mentinerii unei diete echilibrate si a unei activitati fizice zilnice, cum sa faca fata influentelor si presiunilor legate de riscuri precum consumul de alcool, droguri, infectarea cu infectii cu transmitere sexuala, HIV/SIDA, inclusive activitati care cuprind, exercitii de constientizare pentru a întelege si respecta sfatul medicului, pericolele ce pot ameninta sau afecta securitatea personala sau a altora, provocând durere, riscurile legate de abuzul fizic asupra propriei persoane (loviri, muscaturi, lovirea capului de diferite obiecte etc.), de înghitirea unor obiecte necomestibile, intoxicatii, loviri, traumatisme, altele;
– Activități de menținere/dezvoltare a deprinderilor de autogospodarire, care constau în: aplicarea de tehnici si exercitii necesare pentru prepararea si servirea hranei, întretinerea veselei si tacâmurilor, curatenia spatiului propriu, gestionarea deseurilor, curtenia si aranjarea îmbracamintei si încaltamintei, îngrijirea dispozitivelor de sprijin (ochelari, lupe, scaun rulat, cadru de mers etc.), achizitionarea de bunuri, inclusive activitati care includ constientizarea acordarii de ajutor pentru deplasare, comunicare, îngrijire etc., celorlalte persoane din camera/grup;
– Activități de informare a beneficiarilor, potenţialilor beneficiari, autorităţilor publice şi publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activităţi:
- informare și consiliere cu privire la drepturile și facilitățile sociale existente, clarificări privind demersurile de obținere;
- sprijin pentru menținerea relației beneficiarului cu familia, prieteni etc.;
- informare și sprijin pentru realizarea demersurilor pentru obținerea de echipamente asistive;
- informare despre programele de lucru, facilităţile oferite de cabinete medicale, servicii de abilitare și reabilitare, servicii balneo etc.;
- informare privind rețelele de suport existente (inclusiv on-line) formate din persoane aflate în situații de viață asemănătoare, altele;
– Activități de menținere/dezvoltare a deprinderilor de comunicare, care constau în: aplicarea de tehnici si exercitii pentru comunicare prin mesaje verbale si non-verbale, dezvoltarea limbajului mimico-gestual, dezvoltarea abilitatilor de a schimba idei/conversa, de a discuta cu una sau mai multe persoane, utilizarea instrumentelor de comunicare, etc.;
– Activitati de mentinere/dezvoltare a deprinderilor de interactiune, care constau în: aplicarea de tehnici si exercitii pentru ca beneficiarii să învete acțiuni și comportamente necesare pentru stabilirea de interacțiuni simple sau complexe cu membrii familiei, prieteni, cu persoane cunoscute sau necunoscute, educatie sexuala, inclusiv activitati care cuprind exercitii stimulatorii pentru dezvoltarea capacitatilor de a întretine o conversatie, de a se comporta în diferite situatii (vizite, slujbe religioase, cinema) sau de a apela la diferite servicii (taxi, tren, metrou, informatii);
– Activități de mentinere/îmbunatatire a nivelului de educatie/pregatire, care constau în: aplicarea de sprijin si exercitii pentru ca beneficiarii sa faca fata cerintelor, sa participe la actiuni de mestesugarit sau hobby-uri, sa-si exerseze/consolideze cunostintele si abilitatile practice si sociale, sa-si capaciteze întreg potentialul creativ si lucrativ;
– Asistenta si suport pentru luarea unei decizii adecvate, în baza evaluarii si identificarii nevoilor specifice ale beneficiarului, care presupune actiuni adecvate de pregatire, consiliere, informare si sprijin direct, în scopul realizarii unei alegeri între doua sau mai multe alternative, beneficiarul fiind constant în centrul procesului, într-un mediu formalizat si de încredere. Acordarea de asistenta pentru luarea unei decizii poate cuprinde, dupa caz:
- informare si consiliere cu privire, fara se limita, la drepturile si facilitatile sociale existente, clarificari privind demersurile de obtinere a acestora etc.
- ordonarea logica a informatiilor privind identificarea unei probleme, în functie de context, situatii similare etc.
- explorarea si evaluarea alternativelor
- alegerea variantei finale si asumarea responsabilitatii consecintelor
- desfasurarea de actiuni de catre beneficiar conform deciziei luate
- revizuirea deciziei luate, dupa caz, în functie de modificarea contextului
–Activitati privind cresterea nivelului de implicare a beneficiarilor în viata sociala si civica, care pot cuprinde : cunoasterea mediului social, stimularea/învatarea unui comportament adecvat situatiilor sociale, implicarea în activitati sportive, culturale, artistice desfasurate în comunitate, participarea la actiuni de recreere si petrecere a timpului liber, vizite, altele;
Conditii de admitere., documente si eligibilitate:
– admiterea în centrul rezidenţial public este efectuată numai cu acordul persoanei adulte cu dizabilităţi, exprimat sub orice formă, cu respectarea principiului Alegere şi control al planificării centrate pe persoană, în măsura în care serviciile furnizate corespund nevoilor acesteia;
– admiterea se efectuează în centrul rezidenţial public cel mai apropiat de domiciliul/reşedinţa persoanei adulte cu dizabilităţi şi care asigură un nivel cât mai sporit de autonomie în exercitarea drepturilor şi obligaţiilor;
– admiterea se efectuează numai pentru o perioadă de până la 24 de luni, în funcţie de tipul serviciului oferit, urmând ca beneficiarul să fie dezinstituţionalizat potrivit prevederilor Legii nr. 7/2023, respectiv ale Ghidului privind accelerarea procesului de dezinstituţionalizare, în localitatea de domiciliu sau de reşedinţă, la solicitarea sau cu acordul persoanei cu dizabilităţi;
– admiterea se efectuează pe locurile vacante din centrele rezidenţiale publice, în limita a 5% pe an, din numărul total de beneficiari ce vor fi dezinstituţionalizaţi până la data de 30 iunie 2026, potrivit ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi
– Prin excepţie admiterea în centrele rezidenţiale publice a persoanelor cu dizabilităţi repatriate de pe teritoriul altui stat, a persoanelor cu dizabilităţi intrate în România din zona conflictului armat din Ucraina şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a persoanelor cu dizabilităţi aflate în situaţii de risc privind producerea unor consecinţe grave cu privire la sănătatea sau integritatea lor se efectuează fără a limita numărul acestora şi numai cu avizul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi. Conform prevederilor art. 25 din Legea nr. 7/2023, LEGE nr. 7 din 4 ianuarie 2023 privind susținerea procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități și aplicarea unor măsuri de accelerare a acestuia și de prevenire a instituționalizării, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
– În vederea admiterii în centru, persoana cu dizabilităţi sau reprezentantul legal/convenţional al acesteia va depune şi va înregistra o cerere în acest sens la D.G.A.S.P.C. Giurgiu (furnizor), însoţită de următoarele documente:
- copie act de identitate (certificat de naştere, buletin de identitate/carte de identitate);
- certificat de naştere, de căsătorie sau deces al apaţinătorului;
- copie certificat de încadrare în grad de handicap;
- adeverinţă de venit al solicitantului şi al membrilor familiei;
- documente doveditoare a situaţiei locative;
- ultimul talon de pensie, dacă este cazul;
- referat de anchetă socială;
- investigaţii paraclinice (MRF, RBW, examen coproparazitologic, testul HIV)
- dovadă eliberată de serviciul specializat al primăriei din a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana cu dizabilităţi, prin care se atestă că acesteia nu i s-au putut asigura protecţia şi îngrijirea la domiciliu sau în cadrul altor servicii din comunitate.
- certificat de atestare fiscală emis de circumscripţia fiscală de care aparţine;
- copii după documentele privind starea civilă (certificat de căsătorie, hotărâre de divorţ, certificat de deces, după caz);
- adeverinţă medicală emisă de medicul specialist prin care se recomandă instituţionalizarea;
- adeverinţă eliberată de Casa Judeţeană de Pensii care să ateste daca beneficiază sau nu de pensie (de vârstă, de urmaş, de invaliditate), după caz.
Criterii de eligibilitate:
- să fie persoană cu dizabilităţi (deţinătoare de certificat de încadrare în grad de handicap);
- nu are familie sau nu se află în întreţinerea unei persoane obligate la aceasta, potrivit dispoziţiilor legale sau acestea nu ii pot ingriji din motive obiective;
- nu are locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii;
- nu realizează venituri proprii sau acestea nu sunt suficiente pentru asigurarea îngrijirii necesare şi nu beneficiază de serviciile unui asistent personal sau asistent personal profesionist;
- se află în imposibilitatea de a-şi asigura nevoile socio-medicale, din cauza afecţiunii sau stării fizico-psihice;
- necesită îngrijire specifică permanentă, care nu poate fi asigurată la domiciliu
Costuri:
Admiterea în centru se realizează cu încheierea unui contract de furnizare servicii.
- Contractul de furnizare servicii se încheie între furnizor şi beneficiar sau, după caz, reprezentantul legal al acestuia;
- În funcţie de condiţiile contractuale, respectiv persoana/persoanele care participă la plata contribuţiei din partea beneficiarului, se încheie angajamente de plată cu acestea. Angajamentele de plată fac parte integrantă din contract;
- Contribuţia de întreţinere a beneficiarului este stabilită conform prevederilor legale;
La admiterea beneficiarului în centru odată cu emiterea dispozitiei de admitere, managementul de caz emite și dispoziția de stabilire a cuantumului contributiei lunare de întretinere datorată de beneficiar și/sau aparținătorii săi, sau după caz dispoziția de scutire de plata.
La stabilirea cuantumului contributiei lunare de intretinere datorate de beneficiar se procedeaza astfel: din veniturile proprii lunare se deduc obligatiile legale de intretinere ale persoanei asistate, aflate în executare; din suma ramasa se deduce 30%, care se lasa la dispoziția persoanei asistate, pentru cheltuieli personale. Cuantumul contributiei lunare de intretinere stabilit în sarcina persoanelor asistate nu va depasi contributia lunara de intretinere reglementata prin ordinul nr.1887/2016, respectiv suma de 900 lei.
În situația în care persoana asistata nu are venituri proprii de natura celor prevazute sau veniturile pe care le are sunt insuficiente pentru plata integrala a contributiei, la stabilirea cuantumului contributiei lunare de intretinere în sarcina altor persoane, respectiv în sarcina sustinatorilor legali, se procedeaza după cum urmează:
– din veniturile nete medii lunare ale sustinatorilor legali se scad eventualele obligații legale de intretinere aflate în executare;
– suma ramasa se împarte la numărul membrilor de familie pe care sustinatorii legali îi au efectiv în intretinere;
– în raport cu suma astfel rezultata, care reprezintă venitul mediu net lunar pe o persoana, se stabileste cuantumul contributiei lunare de întretinere datorat de susținătorul legal al persoanei asistate folosindu-se urmatoarele intervale de venituri:
Venitul mediu net lunar/o persoana (lei) | Cuantumul contributiei lunare (procentul se aplica la diferenta dintre contributia lunara de intretinere de 900 lei si contributia achitata de persoana asistata) |
Sub 1524 | 0.00% |
1525-1624 | 10.00% |
1625-1724 | 20.00% |
1725-1824 | 30.00% |
1825-1924 | 40.00% |
1925-2024 | 50.00% |
2025-2124 | 60.00% |
2125-2224 | 70.00% |
2225-2324 | 80.00% |
2325-2424 | 90.00% |
Peste 2425 | 100.00% |
Anual și ori de câte ori intervin modificari legislative sau modificari ale veniturilor beneficiarilor/apartinatorilor se recalculeaza cuantumul sumei datorate și este emisa o noua dispoziție.
Costul mediu lunar de intretinere pentru o persoana adulta cu handicap care beneficiaza de protectie in forma institutionalizata in centre pentru viata independenta este in cuantum de 13.004,00 lei/asistat/luna, conform Hotararii C onsiliului Judetean Giurgiu nr.329/23.11.2023.